onsdag 2 februari 2011

Se det osynliga som om det vore synligt!


Vad menar jag med det? Se det osynliga som om det vore synligt?
Det handlar om tro! Att faktiskt se det och tro på det som man har en vision om, som om det redan fanns här och nu. Det kan handla om att skriva en tenta. Ser det omöjligt ut? Se på det som om det redan gått vägen! Att du redan har klarat det. Det kan handla om att man startat ett nytt projekt eller företag, och se det då som om det redan är en succe´och hur det då skulle se ut? Det kan också vara en längtan efter att bli frisk! Se det omöjliga som möjligt! Låter det som magi? Nej det är inte så jag menar!

Detta är bibliskt, alltså hittar vi detta i bibeln.
Det handlar om tro! Men vad är tro då?

Tro är en övertygelse om det man hoppas, en visshet om det man inte ser. 
Hebr 11:1
Detta förklarar det vi tro och hoppas på, är en evighet tillsammans med Gud. Något som vi inte ser, men som vi är förvissade om finns.Tro är alltså mer än ett antagande. Tro är att räkna med den synliga verkligheten har sin förklaring i den osynliga, andliga verkligheten. Att det finns en Gud bakom allting.

Vi riktar inte blicken mot det synliga utan mot det osynliga. Ty det synliga är förgängligt, men det osynliga är evigt.
2 Kor 4:17-18
Vi som är kristna vi räknar med det osynliga som mer värt än det synliga, då talar jag om det som väntar på oss en dag i himmelen.

Tron gör att det vi hoppas på, det som Gud har lovat, blir något som vi kan uppleva här och nu, men inte allt! Guds rike finns här, men ändå inte. Men vi får ta emot Gud löften i våra liv i tro.
Hoppet säger: " En gång i framtiden skall Gud ge mig..."
Men tron säger: " Jag ser det ännu inte, men Gud har redan gett mig det.
Gud vill alltså att vi skall ta emot hans gåvor redan här på jorden. Att vi får ha tro på att Gud kommer att leda oss från det vi ännu inte ser, tills det blir en verklighet. Gud är med och ger oss drömmar och visioner, och Han vill också att vi skall fullfölja dem.

Det står också om hoppet i bibeln:
..i hoppet är vi frälsta, men ett hopp som man redan ser uppfyllt är inte längre något hopp. Vem hoppas på något som han redan ser? Men om vi hoppas på det vi inte ser, så väntar vi uthålligt. Rom 8:24-25

Så vi behöver alltså både hoppet men också tron.
Det står också att: Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken. 1 Kor 13:13
Att kärleken är det viktigaste är kanske inte så svårt att förstå, för det är det som vi längtar vi alla efter. Någon som älskar mig och som jag kan älska tillbaka! Har du inte funnit någon, då har jag ett erbjudande: Ta emot Jesus i ditt liv, och du kommer alltid ha någon vid din sidan som alltid älskar dig för precis den du är i befintligt skick, och han lämnar dig aldrig.
Så börja tro, börja hoppas, och börja älska, så kommer livet få en helt annan mening och du kommer aldrig mer sluta tro, hoppas eller älska, för att detta är för evigt! Det håller för all framtid!


Bön: Hjälp mig att tro, också på det som jag ännu inte ser!

Bön: Jesus jag tar emot dig i mitt liv och jag tror att du är Herre och att du dog för mina synder, jag väljer nu att följa dig och göra dig till Herre i mitt liv. Amen!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar