tisdag 8 februari 2011

Sanningen skall sätta dig fri!

 

 

Om vi ständigt går och tänker tankar om oss själva som inte är sanna, då mår vi inte bra!
Om jag tänker att jag är värdelös, jag klarar inte av någonting, då är det inte en sann tanke! För om jag tänker efter, så kan jag en hel del, och jag är inte värdelös. Om jag går och tänker att jag är misslyckad och klarar inte att nå upp till andras förväntningar, så är det också en felaktig tanke. Jag är inte misslyckad för att jag inte når upp till andras krav. Sanningen är att det är deras förväntningar på mig, men är det jag vill egentligen, eller gör jag det för att det är det som förväntas av dig? Men vad är det som jag vill?

Om jag byter ut alla falska tankar som jag har om mig själv och ersätter dem med de sanna, så kommer det leda till en frihet som är mycket värdefull, och som kommer förändra hela mitt liv.

Tips!
Ta fram ett papper. Skriv ner de tankar som ofta kommer till dig, som handlar om dig och den verkligheten som du "tror" är sann. 
Exempel: 
Falsk tanke: Jag är värdelös!
Sann tanke: Jag är värdefull för den jag är, och jag kan en hel del..(räkna gärna upp) Jag kan dansa, jag kan skriva, jag kan laga mat, jag kan städa...osv.
Falsk tanke: Jag kommer aldrig att bli en bra mamma.
Sann tanke: Om jag bara gör så gott jag kan, så är det tillräckligt! Jag märker ju att mina barn älskar mig. Alltså måste jag vara en bra mamma!

Sen kommer den sanningen som är den viktigaste av alla sanningar!
Om jag ställer frågan vad är sanning?
Så vill jag ge dig svaret här:
Jesus är sanningen! Om du söker sanningen så sök Jesus!
Så om du söker sanningen och du förstår den, så kommer du att bli fri!

Så här står det i bibeln: 

Jesus säger att han är: vägen, sanningen och livet (Joh 14:6)

Ni ska då förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria (Joh 8:32)

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar