onsdag 22 december 2010

Fru Sörenssons goda Pepparkaksbröd!


Detta goda brödet fick jag smaka på första gången hos min granne i början på December 1997!
Sedan dess har vi haft detta brödet hos oss varje jul! Just nu doftar det pepparkaka i hela huset, eftersom jag precis har tagit ut dessa härliga limpor ifrån ugnen! Så nu är det mysigt och en härlig  julstämning i stugan! Ljuvlig  doft och ljuvlig musik i bakgrunden. Jag hör också hur mina flickor fnissar och håller på och gör sig fina i badrummet! I dag är det dan för dan före doppare-dan, och på doppare-dan kommer vi ta fram brödet som vi alla äter med förtjusning! Så jag får tacka kära Fru Sörensson för detta recept som vi har haft sådan glädje av i många år! Med glädje vill jag dela med mig av detta goda bröd till er! 
Men ni får baka det själva!

Pepparkaksbröd: (dubbla gärna satsen, så får du två limpor på samma gång!)

3 dl gräddfil, 3 dl sirap, 1 ½ dl vatten blandas och värms på spisen. Det skall inte koka! Sedan skall det svalna. Efter det blandas: 9 dl vetemjöl, 1 dl socker, 1 tsk kanel, 1 tsk kardemumma, 
1 tsk ingefära, 1 tsk malda nejlikor och 1 tsk bikarbonat. Nu vispar man ihop alltsammans till en kladdig smet, som man sedan häller i 1 smord stor brödform.
Detta bröd skall inte jäsa eftersom det är bikarbonat istället för jäst!
Gräddas i ugn i 175 grader i 60-70 min.
Linda sedan in brödet i en handduk och låt brödet svalna!
Nu kommer det att dofta lika gott i ditt kök som i mitt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar